Prawie co piąty student przyznaje się do tego, że zdarzyło mu się oblać egzamin z powodu gier - wynika z badania „Wpływ gier komputerowych na zdawalność egzaminów w szkołach wyższych” przeprowadzonego przez internetowy magazyn IGRA
Po trzech miesiącach wakacji żacy wracają na uczelnie. Tymczasem w świecie gier okres jesienno-zimowy zwykle oznacza gorączkę długo wyczekiwanych premier. Co najmniej kilka spośród głośnych produkcji zapowiadanych na ten rok od jakiegoś czasu kusi już graczy z półek sklepowych.
Do typowych czasopochłaniaczy można zaliczyć Diablo III, Borderlands 2, FIF-ę 2013 i World of Warcraft, które w tym roku doczekało się czwartego rozszerzenia - Mists of Pandaria. Pokus komputerowych i konsolowych jest więc sporo, a studenci otwarcie przyznają się do tego, że sesja na uczelni czasami przegrywa z sesją przed monitorem lub z padem w dłoni.
Oblewasz i grasz
Z badania „Wpływ gier komputerowych na zdawalność egzaminów w szkołach wyższych” wynika, że prawie co piątemu studentowi (19 proc.) zdarza się wskazywać granie na konsoli, komputerze lub urządzeniu przenośnym - jako powód oblania egzaminu. Okazuje się, że gry są również częstym powodem studenckiej absencji na egzaminie lub zajęciach - odpowiedziało tak łącznie 17 proc. ankietowanych.
Na szczęście na bardzo częstą nieobecność z powodu gier wskazało zaledwie 2 proc. przepytywanych studentów, od czasu do czasu - 5 proc., a rzadko - 10 proc. Większa część żaków (83 proc.) przyznała, że nigdy z tego powodu nie opuściła zajęć. Zaledwie co dziesiąta osoba przyznała się do tego, że zdarzyło jej się grać w czasie zajęć, np. na komórce lub urządzeniu przenośnym.
Gracze z uczelni wyższych do nadwrażliwców na pewno nie należą. Zaledwie 11 proc. ma wyrzuty sumienia z powodu poświęcania nadmiernej ilości czasu na granie, zamiast na naukę, 6 proc. respondentów nie umiało odpowiedzieć na pytanie, a grających beztrosko było aż 82 proc.
Największy złodziej czasu wśród gier
Jaki rodzaj gier najczęściej burzył plany związane z nauką. O ile można się było spodziewać, że będą to gry MMO (8 proc.), gry dla jednego gracza na konsolę lub PC (4 proc.), o tyle nieco dziwi odkładanie nauki na później z powodu gier przeglądarkowych (2 proc.) i gier na urządzenia przenośne (1 proc.).
Studenci optymistycznie podchodzą do roli, jaką gry mogą odegrać w edukacji. Aż 28 proc. (213 z 768) respondentów odpowiedziała twierdząco na pytanie o to, czy gry mogą być przydatne w nauce. Na koniec prognozujemy największego czasopochłaniacza trwającego roku akademickiego: 6 proc. studentów z listy pochłaniających gier wybrało Diablo III, 4 proc. - World of Warcraft, 2 proc. - FIF-ę 2013, a po jednym procencie otrzymały: Borderlands 2 i przedpremierowy Medal of Honor Warfighter. Prawie co dziesiąta osoba wskazała inny tytuł, a najwięcej (78 proc.) nie potrafiło wskazać największego złodzieja czasu wśród gier sezonu 2012/2013. Widocznie przed pierwszym kolokwium wolą nie wywoływać wilka z lasu.
________________________
* Badanie „Wpływ
gier komputerowych na zdawalność egzaminów w szkołach wyższych” zostało
przeprowadzone przez redakcję internetowego magazynu IGRA
(www.magazynigra.wordpress.com) wśród studentów szkół wyższych w Warszawie w
dniach 1-22 września 2012 techniką wywiadu bezpośredniego na losowo wybranej
próbie 768 osób w wieku 19 i więcej lat.
Podsumowanie ankiet
Pytania:
1. Czy zdarza ci się wskazywać granie na konsoli, komputerze lub urządzeniu przenośnym, jako powód oblania egzaminu?
Tak - 147 respondentów
Nie - 621
2. Jak często zdarza ci się nie pójść z powodu gry na egzamin lub zajęcia?
Bardzo często - 19
Czasem - 35
Rzadko - 75
Nigdy - 639
3. Czy zdarzyło ci się grać w trakcie zajęć:
Tak - 79
Nie - 689
4. Czy masz wyrzuty sumienia, gdy poświęcasz czas na granie zamiast na naukę:
Tak - 87
Nie - 633
Trudno powiedzieć - 48
5. Jaki rodzaj gier najczęściej burzył twoje plany związane z nauką?
Gry dla jednego gracza na konsolę lub PC - 29
Gry MMO - 63
Gry przeglądarkowe - 19
Gry na urządzenia przenośne - 11
Żadne z wymienionych - 646
6. Która gra według Ciebie najbardziej wpłynie na oceny studentów w tym roku akademickim:
World of Warcraft - 28
Diablo 3 - 49
FIFA 13 - 14
Medal of Honor Warfighter 6
Borderlands 2 - 5
Trudno powiedzieć - 599
Inna gra - 67
7. Czy uważasz, że gry mogą być przydatne w nauce:
Tak - 213
Nie - 555